Patronen doorbreken

Onwillekeurig gaan er gedurende de dag best wat patronen aan. Patronen van gedrag die je vaak wel kent van jezelf. En sommigen daarvan zijn helemaal niet zo fijn maar ja, patroon hè. Ons brein is gek op herhaling en gewoonte. Want door de zaken steeds op dezelfde manier te doen, bespaar je immers energie. Alleen…, als je door zo’n patroon niet zo wenselijk gedrag laat zien en je hebt daar veel last van, dan is het tijd voor verandering.

Hoe doorbreek je nou zo’n patroon

De eerste stap is bewustwording. Kun je eens kritisch naar jezelf kijken en zien hoe je keer op keer hetzelfde verhaal doormaakt? En welke rol je hier zelf in hebt?

Ik kan mezelf nog wel eens betrappen op mopperkontgedrag. Als het dan even niet gaat zoals ik het wil, hoor ik mezelf pruttelen, zeuren en van me af mopperen. Ook zie ik onwenselijke patronen bij mensen om me heen. Teveel hooi op de vork bijvoorbeeld of onvoldoende zelfzorg.

Zo’n patroon trekt je een kant op die je vaak niet meer dient.

Veranderen is nog niet gemakkelijk

Bewust de keuze maken om een patroon te veranderen is één. Maar je hebt wel te maken met een oerbrein dat niet zo veranderingsgezind is en streeft naar ‘cognitief gemak’. Het is juist dat deel van onze hersenen dat ons tegenwerkt bij het veranderen van een gewoonte. ‘Ja, ontspanning is belangrijk, maar… ik moet nu echt even iets afmaken…’ Door de jaren heen heb je gedrag ontwikkeld dat inmiddels binnen jouw comfortzone ligt. En daar schiet je steeds weer in terug, want dat is nu eenmaal lekker makkelijk. En dat kost de minste energie. ‘Check’, zegt jouw oerbrein, ‘missie weer volbracht.’

Hoe lukt het je dan wel?

Begin met kleine stapjes en gebruik de kracht van herhaling. Daarmee creëer je als het ware een olifantenpaadje in je brein. En als je dat maar genoeg herhaalt, wordt het olifantenpaadje een wandelpad. Totdat het pad zodanig begaanbaar is en je niet meer over deze nieuwe gewoonte hoeft na te denken. Met andere woorden, je laat je oerbrein voor je werken. Als je de nieuwe kleine stap vaak genoeg herhaalt, zal het oerbrein het nieuwe gedrag overnemen. De praktijk wijst uit dat je daarvoor ongeveer 60 dagen nodig hebt. En zodra dat zo is, heb je een nieuwe gewoonte gecreëerd.

Mindset

Verander je gewoontes en patronen dus in kleine stappen en met een liefdevolle mindset. Twee stappen vooruit en soms weer één stap terug. Dat is hoe het werkt, dat is persoonlijke groei. Gun jezelf die stappen. Mijn mopperkont is er af en toe nog wel, pruttelend en wel. En als ik haar dan bezig hoor, zet ik in gedachten even een stapje opzij. Even pauze… en weer door. Twee stappen vooruit!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *