Werkgeluk

Het is 1994. Ze kijkt me aan met zo’n blik waaruit duidelijk de onwil spreekt. En dat heeft niets te maken met wat ik haar vraag. Het gaat er bij haar om vanuit welke hoedanigheid ik het haar vraag. Als coördinator van het secretaresseteam heb ik de taak gekregen om te zorgen voor meer efficiency in het proces. Daar heb ik haar bij nodig. Zij is immers een van de meest geroutineerde secretaresses…

Maar zij had die plek willen hebben, als coördinator. En ze is niet van plan het voor mij makkelijk te maken. Dus ze saboteert heel sluw waar ze maar kon. Kleine dingetjes die zorgen voor vertraging en miscommunicatie, mij in diskrediet brengen bij mijn collega’s en achter mijn rug om klagen bij de manager van de afdeling.

Les

Ik heb het een jaar volgehouden en ben toen op zoek gegaan naar een andere baan. Die ik snel vond gelukkig. Met een belangrijke les in the pocket: ik had een taak gekregen met een verantwoordelijkheid, maar had daar geen bevoegdheid bij gekregen. En dat werkt niet.

Zelfvertrouwen en eigenwaarde

Dit voorval dateert uit het begin van mijn werkende leven en inmiddels ben ik decennia aan ervaring verder. Toch ben ik nooit vergeten hoe een situatie op werk je letterlijk onder je huid kan gaan zitten. En wat dat met je kan doen als het gaat om zelfvertrouwen en eigenwaarde.

Management en werkgeluk

In mijn werk als coach hoor ik vele verhalen uit de praktijk en opvallend vind ik dat er nog vaak cliënten vertellen over exact dat: veel taken en verantwoordelijkheden, maar niet de bevoegdheden die daarbij horen. Dit kan mensen letterlijk ziek maken! Goed management is een voorwaarde om werkgeluk te kunnen creëren in een organisatie.

Heb je ook wel eens zo’n ervaring gehad? Zo een die je nooit bent vergeten? Reageer hieronder.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *